από την ψυχολόγο του «Θάλπος Αττικής», Μαρία Μακριδάκη
Είναι γεγονός ότι αντιλαμβανόμαστε τη φύση και το περιβάλλον γύρω μας ως γεμάτα από χρώματα. Το χρώμα είναι μέσα στη ζωή μας, σκεφτόμαστε τι χρώμα ρούχα να βάλουμε, τι χρώμα να βάψουμε τα μαλλιά μας, τι χρώμα να αγοράσουμε το αυτοκίνητό μας. Η αντίληψη των χρωμάτων κάποιες φορές είναι υποκειμενική, αλλά τα χρώματα δεν παύουν να αποτελούν σημαντικό κομμάτι μη λεκτικής επικοινωνίας γιατί κουβαλούν πολλές φορές και κοινωνικά μηνύματα. Λόγου χάρη σε πολλά μέρη του κόσμου το μαύρο θεωρείται πένθιμο χρώμα. Συνεπώς και οι άνθρωποι μαθαίνουν να λειτουργούν και να αντιδρούν στα χρώματα εφόσον συνδέονται με συναισθήματα και σκέψεις.
Ακριβώς λοιπόν επειδή τα χρώματα πολλές φορές συνδέονται κοινωνικά με γεγονότα και έννοιες, μπορούν να μας επηρεάσουν τη διάθεση. Βέβαια, υπάρχουν και πολιτισμικές διαφοροποιήσεις που μπορούν να επηρεάσουν το νόημα πίσω από ένα χρώμα παραδείγματος χάρη στην Κίνα φορούν λευκά στις κηδείες. Άρα είναι και διαφορετική η συσχέτιση και η διάθεση με αυτό το χρώμα σε αυτόν τον πολιτισμό.
Το χρώμα είναι επικοινωνία συναισθήματος, σκεφτείτε τον τρόπο έκφρασης και επικοινωνίας των μικρών παιδιών. Τι σκέφτεστε όταν στις ζωγραφιές των παιδιών σας χρησιμοποιούν μόνο σκούρα και μουντά χρώματα;
Η σχέση χρώματος και διάθεσης έχει μελετηθεί από ερευνητές, και αυτή ακριβώς η σχέση έχει ενταχθεί στις στρατηγικές του μάρκετινγκ και της ψυχολογίας της κατανάλωσης. Συγκεκριμένα, είναι σαφές πλέον στους διαφημιστές και τους ανθρώπους του μάρκετινγκ ότι το χρώμα είναι σημαντικό κομμάτι σχεδιασμού ενός ιστότοπου, ενός φυσικού μαγαζιού ή και ενός προϊόντος γιατί φαίνεται ότι επηρεάζει σημαντικά τον βαθμό της προσέλκυσης του καταναλωτή. (1) Σύμφωνα με έρευνα του 2015 (2), 62-90% μιας εκτίμησης προϊόντος για αγορά βασίζεται μόνο στα χρώματα.
Επιπρόσθετα, οι ερευνητές (3) εξηγούν ότι το χρώμα, έχει νόημα και σημαντική επιρροή στις σκέψεις στην συμπεριφορά και στις σχέσεις. Παραδείγματος χάρη το κόκκινο χρώμα φαίνεται να παίζει κύριο και σημαντικό ρόλο. Το κόκκινο, είναι το χρώμα του αίματος και επομένως το χρώμα της ζωής, και αν το αίμα χυθεί, τότε του κινδύνου. Όπως εξηγούν οι ανθρωπολόγοι, ήταν το πρώτο χρώμα που χρησιμοποιήθηκε στη διαπροσωπική επικοινωνία: Η κόκκινη ώχρα ήταν εκείνη που πρώτο-χρησιμοποιήθηκε στις απεικονίσεις των προϊστορικών σπηλαίων. Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω, είναι λογικό και όχι τυχαίο να παίζει τόσο έντονο ρόλο στη καθημερινότητα μας. Σκεφτείτε τη χρήση του κόκκινου στις πινακίδες, στους συναγερμούς, τον ερυθρό σταυρό ή ημισέληνο, τις φράσεις όπως ‘η κατάσταση έφτασε στο κόκκινο’ ,‘κόκκινα δάνεια’ ή ‘θα σου στρώσω κόκκινο χαλί’.
Το χρώμα είναι ζωή, επικοινωνία και συναίσθημα, και η χρήση και ερμηνεία του στην καθημερινότητά μας είναι πιο σημαντική από ότι φανταζόμαστε.
Βιβλιογραφία
(1) Paul S & Okan A. (2011). Response to color: literature review with cross-cultural marketing perspective. International Bulletin of Business Administration. Vol. 11, pp.34–41
(2) Gopikrishna, R., & Kumar, M. (2015). A Conceptual Study on Psychology of Colour in Marketing and Branding. International Journal of Economic Research, Vol.12 (2)
(3) Elliot, A.J. & Maier, M.A. (2014) Color Psychology: Effects of Perceiving Color on Psychological Functioning in Humans. Annual Review of Psychology. vol. 65, pp.95-120