Πρόκειται για μια πρόσφατη μελέτη τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Organizational Behavior and Human Decision Processes
Τρεις Αμερικάνοι ερευνητές παρατήρησαν και εξέτασαν τις συνθήκες εργασίας 544 εργαζομένων και των 106 προϊσταμένων τους σε μία μεγάλη εταιρεία των ΗΠΑ. Σκοπός τους να κατανοήσουν την επίδραση που ασκούν τα χαρακτηριστικά ενός ηγέτη στη δημιουργικότητα της ομάδας που ηγείται.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η επίδραση αυτή επιτυγχάνεται μέσω της ενθάρρυνσης της δημιουργικότητας της ομάδας από τους ηγέτες, αλλά και μέσω της εμπλοκής αυτής στη δημιουργική διαδικασία. Μάλιστα, όσο πιο δυναμική είναι η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ ηγετών και μελών της ομάδας τόσο πιο μεγάλη είναι η επίδραση.
Η Ντίνα Κρασίκοβα, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Σαν Αντόνιο, ειδική σε θέματα ηγεσίας και υπεύθυνη της νέας μελέτης, δήλωσε σε σχετικό δελτίο τύπου, ότι “η δημιουργικότητα είναι πολύτιμη σε κάθε τύπο οργανισμού. Ένας ηγέτης έχει ως στόχο να δημιουργεί και να υλοποιεί καινοτόμες ιδέες. Φυσικά, οι εργαζόμενοι φέρουν και εκείνοι αυτήν την ευθύνη”, πρόσθεσε η καθηγήτρια, η οποία ωστόσο σπεύδει να ξεκαθαρίσει ότι συχνά το πρόβλημα ξεκινά από πάνω.
Οι αναποτελεσματικοί και οι αχάριστοι ηγέτες δημιουργούν αγχώδεις καταστάσεις για τους υπαλλήλους τους, ταπεινώνοντάς τους μπροστά σε άλλους, κάνοντας διακρίσεις ή αποφεύγοντας να τους δίνουν τα κατάλληλα εύσημα για τα αποτελέσματά τους.
“Όταν έχουμε άγχος, νιώθουμε ανήμποροι και η παραγωγικότητά και δημιουργικότητά μας εξαφανίζονται. Γι’ αυτό ευθύνονται κατά κύριο λόγο οι ηγέτες. Μπορεί, για παράδειγμα, οι υπάλληλοι να καλούνται να εργαστούν χωρίς να έχουν λάβει σαφείς οδηγίες ή οι προσδοκίες της δουλειάς που τους έχει ανατεθεί να είναι αντικρουόμενες με αυτές του προϊστάμένου ή του διευθυντή τους”, είπε η Κρασνίκοβα.
“Η λύση είναι οι σαφείς ρόλοι και η επικοινωνία”, όπως εξήγησε η καθηγήτρια, η οποία πρόσθεσε πως “όταν οι ηγέτες παράγουν δημιουργικά αποτελέσματα με αυτοπεποίθηση, τότε αυτόματα ωθούν και τους υφισταμένους τους να είναι πιο δημιουργικοί. Είναι τόσο απλό”.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι συνήθως, οι δημιουργικοί ηγέτες έχουν την εμπειρία να τροφοδοτούν τις ομάδες τους με τις ιδέες τους. Ως εκ τούτου, έχουν την απαραίτητη αυτοπεποίθηση και ενισχύεται ακόμα περισσότερο όταν η δημιουργικότητά τους αναγνωρίζεται από τους δικούς τους ανωτέρους. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι η δημιουργικότητα και η εμπιστοσύνη ενός ηγέτη είναι μεταδοτικές προς την ομάδα.
“Οι ηγέτες μπορούν να ενισχύουν τους υφισταμένους τους με αυτοπεποίθηση και δημιουργικότητα απλά δίνοντας το παράδειγμα με τις δικές τους πράξεις”, σχολίασε σχετικά η Κρασνίκοβa και τόνισε ότι ένας ακόμα παράγοντας που παίζει σημαντικό ρόλο για να χτιστεί η εμπιστοσύνη, είναι οι διαπροσωπικές σχέσεις υψηλής ποιότητας μεταξύ υφιστάμενων και ηγετών.
Η ερευνητική ομάδα ξεχώρισε, ειδικότερα, την ανάγκη ύπαρξης εμπιστοσύνης, πίστης και αλληλοσεβασμού σε ένα εργασιακό περιβάλλον. Όταν ένας ηγέτης διαθέτει αυτά τα χαρακτηριστικά, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί υγιείς σχέσεις με τους υφισταμένους του, αποκτά ακόμα ισχυρότερο αντίκτυπο σε αυτήν.
“Η δημιουργικότητα ευδοκιμεί σε περιβάλλοντα όπου ηγέτες και υφιστάμενοι έχουν καλές σχέσεις μεταξύ τους και υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον. Μόνο σε τέτοια περιβάλλοντα, οι υφιστάμενοι θα κάνουν ένα επιπλέον βήμα χωρίς να περιμένουν κάτι για αντάλλαγμα. Μπορεί να βασίζεται ο ένας στον άλλον, επειδή εμπιστεύεται ο ένας τον άλλον”, εξήγησε η Κρασνίκοβα.
Ωστόσο, προειδοποίησε πως όταν ένας ηγέτης δεν διαθέτει αυτοπεποίθηση και δημιουργικότητα, τότε και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι δεν αισθάνονται σίγουροι για τις ικανότητές τους.
Η έρευνα στοχεύει να βοηθήσει τους εργοδότες επιχειρήσεων, ώστε να προσλαμβάνουν ηγέτες οι οποίοι έχουν αυτοπεποίθηση, καθώς και τις ικανότητες εκείνες για να σχηματίζουν ισχυρούς δεσμούς με την ομάδα τους.
“Η ηγεσία είναι ένα πολύ σύνθετο φαινόμενο. Δεν έχει να κάνει με το ανγεννιέται κανείς ηγέτης ή γίνεται στην πορεία, αλλά ο τρόπος που θα χρησιμοποιήσει τις δεξιότητές του τη στιγμή που θα αναλάβειτη θέση του ηγέτη”.