Τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συνδεόμαστε με ανθρώπους που βρίσκονται μακριά, αλλά ο λάθος τρόπος χρήσης τους ελλοχεύει κινδύνους για την αυτοεκτίμησή μας.
Με την εξέλιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, έχει αλλάξει ο τρόπος και έχει αυξηθεί ο βαθμός που επηρεάζεται το κοινό από το «τέλειο» σώμα, την «τέλεια» σχέση, την «τέλεια» δουλειά, τις «τέλειες» διακοπές και γενικότερα την «τέλεια ζωή» που μπορεί να προβάλλει κάποιος, και όχι απαραίτητα επώνυμος, από την επεξεργασμένη έκδοση της ζωής του και να κάνει τον καθένα μας να νιώσει μειονεκτικά. Και εμείς, ως αντίδραση, να προβάλλουμε μία «τέλεια» εικόνα μας, ακόμα και εάν δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα μόνο και μόνο για να αισθανθούμε καλύτερα.
Πόσο χρόνο ξοδεύουμε ψάχνοντας το κατάλληλο φίλτρο με το οποίο φαινόμαστε καλύτερα στην φωτογραφία που θέλουμε να δημοσιεύσουμε; Ή την κατάλληλη λεζάντα για την τοποθεσία στην οποία βρισκόμαστε, ώστε να μπορούμε να υπερηφανευόμαστε για τον εαυτό μας και να δείξουμε πόσο συναρπαστική είναι η ζωή μας και πόσο ευτυχισμένοι είμαστε. Να παρακολουθούμε σε πόσους αρέσει η εικόνα μας (likes) , επειδή αυτό μας κάνει να νιώθουμε καλά και μας δίνει με κάποιο τρόπο μια αίσθηση αυτοπεποίθησης και επιβεβαίωσης. Μια αίσθηση που επειδή δεν έχει πραγματικό αντίκρυσμα, με το χρόνο γίνεται περισσότερο μία αίσθηση κενού.
Η έντονη ενασχόληση με τα social media, μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα τόσο για την εμφάνισή μας όσο και για την ζωή μας, συγκρίνοντας την με την δημοσιευμένη ζωή των άλλων. Βλέποντας πόσο εμφανίσιμοι είναι, πόσο «θαυμάσια» είναι η ζωή τους και πόσο διασκεδάζουν, μπορεί να μας οδηγήσει στην πεποίθηση ότι η ζωή μας είναι βαρετή, καθώς και ότι αυτοί ζουν την ζωή που ονειρευόμασταν και δεν καταφέραμε να αποκτήσουμε. Ενώ ο αρχικός σκοπός των social media ήταν να έρθουμε πιο κοντά και όχι η προβολή μας και η μεταξύ μας σύγκριση.
Για τους περισσότερους ανθρώπους που ήδη διακατέχονται με ανασφάλειες ή χαμηλή αυτοεκτίμηση, αυτή η συνεχής έκθεση στην “τέλεια” ζωή των άλλων ανθρώπων μπορεί να ενισχύσει το αίσθημα μειονεξίας και κυρίως σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως οι έφηβοι. Βομβαρδισμένοι από κάθε γωνία με την “τελειότητα” των άλλων ανθρώπων, δεν είναι περίεργο που οι σημερινοί νέοι είναι τόσο αγχωμένοι με την εικόνα τους.
Με αυτούς τους τρόπους, τα κοινωνικά μέσα αποκτούν την δύναμη, να μας κάνουν να νιώθουμε ανασφαλείς για τον εαυτό μας, μία δύναμη, όμως, που εμείς τους έχουμε δώσει.
Το κλειδί για την αποφυγή τέτοιων ανασφαλειών είναι να κατανοήσουμε πλήρως και να εκτιμήσουμε τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος. Όλοι οι άνθρωποι έχουμε δυνατά σημεία και αδυναμίες και αγωνιζόμαστε με συναισθήματα θλίψης, μοναξιάς και πολλών άλλων ευάλωτων συναισθημάτων.
Είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι η τόσο όμορφη ζωή των άλλων είναι απλώς ωραιοποιημένη με τεχνικά μέσα. Εάν δώσουμε προσοχή, θα παρατηρήσουμε ότι δεν είμαστε μόνοι και ότι άλλοι αγωνίζονται όπως εμείς, προσφέροντας στον εαυτό μας κάποια συμπόνια.
Έχοντας την ικανότητα στοχασμού και κριτικής, δεν θα έπρεπε να μειώνουμε τον εαυτό μας ως κατώτερο. Αντίθετα, θα πρέπει να αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες μας να αντεπεξέλθουμε στις όποιες δυσκολίες ερχόμαστε αντιμέτωποι.
Ταυτόχρονα, μπορούμε να επιλέξουμε ως πρότυπα μας, ανθρώπους που έχουν εργαστεί σκληρά για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους, και χρησιμοποιώντας τα να μάθουμε πώς να αποδεχτούμε τις προσωπικές μας αδυναμίες ή «ελαττώματα», εστιάζοντας ταυτόχρονα σε ό,τι κάνουμε καλά. Υπάρχουν πολλά πρότυπα για να παραδειγματιστούμε τόσο στον δημόσιο χώρο – σκεφτείτε Stephen Hawking, Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ, κ.ο.κ. – καθώς και στην καθημερινή μας ζωή, εάν δώσουμε προσοχή.
Ανακατευθύνοντας την ενέργεια μας σε αυτή την πιο θετική προοπτική, θα παρατηρήσουμε στιγμές που θα είμαστε ελεύθεροι από αυτοκριτική. Βέβαια οι ανασφάλειες εύκολα θα επανεμφανιστούν και τότε εμείς θα αποφασίσουμε εάν θα επιστρέψουμε στα παλιά μοτίβα σκέψης και συμπεριφοράς ή θα ανασυγκροτηθούμε και θα αναθεωρήσουμε.
Πηγές:
- www.psychologytoday.com
- www.theodysseyonline.com
- www.theguardian.com
- www.morningstaronline.co.uk