Από την Ψυχολόγο του «Θάλπος Αττικής», Μαρία Μακριδάκη
Η ερευνητική δουλειά του καθηγητή ψυ¬χολογίας του Harvard Dr. Howard Gardner, έφερε στον επιστημονικό κόσμο τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, η νοημοσύνη µας διακρίνεται σε εννέα τομείς οι οποίοι εδράζουν σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου µας. Και οι εννέα τομείς είναι εξίσου σημαντικοί, αλλά όχι όμως και το ίδιο αναπτυγμένοι σε κάθε άτομο. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι οι προαναφερθέντες τομείς νοημοσύνης συνεργάζονται.
Η νοημοσύνη μας είναι προϊόν συμμετοχικής αλληλεπίδρασης μεταξύ βιολογίας και περιβάλλοντος. Η τυχαία κατάταξη των δυνάμεων και αδυναμιών μας σε αυτούς τους 9 τομείς, μας καθιστά μοναδικούς. Κάθε άτομο είναι λοιπόν σίγουρα μοναδικό, με μοναδικές ικανότητες ανάπτυξης, γνώσης, αντίληψης αλλά και εξέλιξης.
Ας δούμε όμως ποιοι είναι αυτοί οι εννέα τομείς:
Λεκτική-γλωσσική νοημοσύνη
Οι άνθρωποι με υψηλή γλωσσική νοημοσύνη, έχουν ευκολία στη χρήση της γλώσσας αλλά και στη σημασία των λέξεων. Είναι καλοί στην ανάγνωση, στον γραπτό λόγο και στην αφήγηση ιστοριών. Η μάθηση έρχεται μέσω της ανάγνωσης, της τήρησης σημειώσεων και της συζήτησης. Λόγω της υψηλής λεκτικής τους μνήμης και της ικανότητας ανάκλησης αλλά και της καλής γνώση της σύνταξης και της δομής της γλώσσας, είναι εύκολο να μάθουν ξένες γλώσσες.
Λογικοθυμική νοημοσύνη
Αυτό το είδος νοημοσύνης σχετίζεται με αριθμούς, με τη λογική, την αφαιρετική ικανότητα και την ικανότητα επαγωγικής και απαγωγικής σκέψης. Οι άνθρωποι με υψηλό αυτό το είδος νοημοσύνης, διαθέτουν ιδιαίτερες ικανότητες συλλογισμού και επιστημονικής σκέψης.
Χωροταξική νοημοσύνη
Τα άτομα με υψηλή χωροταξική νοημοσύνη, έχουν πολύ καλό προσανατολισμό στο χώρο και οπτικοκινητικό συντονισμό.
Επίσης, διαθέτουν πολύ ισχυρή οπτική μνήμη, καλλιτεχνική τάση και φαντασία.
Κιναισθητική νοημοσύνη
Τα άτομα με υψηλή κιναισθητική νοημοσύνη, μαθαίνουν καλύτερα μέσα από τη σωματική δραστηριότητα και χρησιμοποιούν τη σωματική μνήμη, παρά τη λεκτική μνήμη ή οπτική μνήμη. Χαρακτηριστικά της σωματικής νοημοσύνης είναι ο εύκολος έλεγχος των κινήσεων, η αρμονία σώματος και εγκεφάλου, οι μιμητικές ικανότητες.
Μουσική νοημοσύνη
Τα άτομα με υψηλή μουσική νοημοσύνη απολαμβάνουν, συνθέτουν και εκτελούν μουσικά κομμάτια. Έχουν ευαισθησία στην κίνηση, στο ρυθμό και στη χροιά του ήχου. Είναι εύκολο για αυτά τα άτομα να απομνημονεύσουν μέσω του μουσικού ρυθμού.
Διαπροσωπική νοημοσύνη
Τα άτομα με υψηλή διαπροσωπική νοημοσύνη, έχουν την ικανότητα να καταλαβαίνουν τους άλλους ανθρώπους και τα κίνητρα τους, όπως και να αλληλοεπιδρούν αποτελεσματικά μαζί τους, εφόσον διακατέχονται από εξωστρέφεια.
Ενδοπροσωπική Νοημοσύνη
Τα άτομα με υψηλή ενδοπροσωπική νοημοσύνη, μπορούν να κατανοούν τα βαθύτερα αισθήματα και επιθυμίες τους. Γνωρίζουν τις αδυναμίες τους και είναι προσεχτικοί στις αποφάσεις και στις επιλογές τους. Διαθέτουν δηλαδή μεγάλη αυτογνωσία και αυτοαντίληψη.
Νατουραλιστική νοημοσύνη
Η νατουραλιστική νοημοσύνη, η πιο πρόσφατη προσθήκη, σχετίζεται με τη φύση και τη σύνδεση μας μαζί της. Τα άτομα με υψηλή νατουραλιστική νοημοσύνη, έχουν την τάση να αλληλοεπιδρούν καλά με την πανίδα. Είναι ευαίσθητοι γενικά ως προς τη φύση και τη θέση τους μέσα σε αυτήν.
Υπαρξιακή Νοημοσύνη
Οι άνθρωποι που φιλοσοφούν, που προβληματίζονται με τα θέματα ύπαρξης και ανυπαρξίας, ζωής και θανάτου, καλού και κακού είναι άτομα με υψηλή υπαρξιακή νοημοσύνη.
Βιβλιογραφία
https://www.niu.edu/facdev/_pdf/guide/learning/howard_gardner_theory_multiple_intelligences.pdf
PHOTO CREDIT: Designecologist