από την εργοθεραπεύτρια του “Θάλπος Αττικής” Βασιλική Mωραΐτη
Ήδη από την βρεφική και την πρώιμη παιδική ηλικία τα παιδιά χρησιμοποιούν τις αισθήσεις για να ανακαλύψουν τον κόσμο γύρω τους. Αφή, όσφρηση, γεύση, όραση, ακοή, κίνηση (ιδιοδεκτικό σύστημα) και ισορροπία (αιθουσαίο σύστημα) είναι οι επτά αισθήσεις που χρησιμοποιούμε για να εξερευνήσουμε τον κόσμο ως βρέφη και παιδιά αλλά και να για να μάθουμε να ζούμε αρμονικά σε αυτόν στο υπόλοιπο της ζωής μας.
Τι είναι όμως το αισθητηριακό παιχνίδι και γιατί είναι τόσο σημαντικό;
Όταν αναφερόμαστε στο αισθητηριακό παιχνίδι, εννοούμε εκείνο το είδος παιχνιδιού στο οποίο το παιδί οποιασδήποτε ηλικίας, παίζει χρησιμοποιώντας όλες του τις αισθήσεις είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά. Από την επαφή του με τα διάφορα ερεθίσματα του περιβάλλοντος μέσω των αισθήσεων, το παιδί μαθαίνει να επεξεργάζεται και να οργανώνει αυτές τις πληροφορίες, μαθαίνοντας νέα πράγματα για το περιβάλλον του και αναπτύσσοντας νέες δεξιότητες.
Πιο συγκεκριμένα τα οφέλη του αισθητηριακού παιχνίδι , στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών είναι:
• Ανάπτυξη εγκεφάλου
Η εισροή αισθητηριακών πληροφοριών μέσα από τα αισθητήρια όργανα, η επεξεργασία και η οργάνωση τους από τον εγκέφαλο, είναι μια διαδικασία που συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την ολοκλήρωση πιο πολύπλοκων δραστηριοτήτων και οδηγεί σε αυτό που αποκαλούμε μάθηση.
• Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας
Στο αισθητηριακό παιχνίδι πολλές φορές τα παιδιά καλούνται να χρησιμοποιήσουν τα δάκτυλα τους για να πιάσουν και να ρίξουν μικρά αντικείμενα, να πλάσουν πλαστελίνη ή άλλα μαλακά υλικά. Μέσω των παραπάνω βελτιώνεται η λεπτή τους κίνηση, ο οπτικοκινητικός συντονισμός και η μυϊκή δύναμη των δακτύλων.
• Ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων
Το παιδί παίζοντας καλείται να εξερευνήσει και να βρει νέους τρόπους για να λύσει ένα πρόβλημα, να αναγνωρίσει και να ονοματίσει διάφορα αντικείμενα και τα χαρακτηριστικά αυτών όπως τα χρώματα, να εξασκήσει προμαθηματικές και μαθηματικές έννοιες ή να εξασκήσει βασικές δεξιότητες όπως είναι η μνήμη και η προσοχή.
• Κοινωνικές δεξιότητες
Το αισθητηριακό παιχνίδι, δεν περιορίζεται στο ατομικό παιχνίδι. Αντίθετα μπορούν να συμμετέχουν σε αυτό και οι γονείς, τα αδέλφια και οι συμμαθητές στο σχολείο. Μέσα από αυτήν την διαδικασία προάγονται δεξιότητες απαραίτητες στο συνεργατικό παιχνίδι όπως η συνεργασία, η ακολουθία κανόνων, η ικανότητα λήψης πρωτοβουλιών και η βλεμματική επαφή.
• Δεξιότητες λόγου και επικοινωνίας
Παίζοντας μαζί με το παιδί, και χρησιμοποιώντας απλές ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει τον προφορικό περιγραφικό του λόγο, να μάθει νέες λέξεις ή φράσεις, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιεί στα πλαίσια της καθημερινής του ζωής, στο σπίτι ή το σχολείο.
• Αυτονομία
Το αισθητηριακό παιχνίδι παρέχει την δυνατότητα στο παιδί να πειραματιστεί, να πάρει τον έλεγχο των υλικών και να τα διαχειριστεί ανεξάρτητα, δημιουργώντας τα δικά του μοναδικά έργα. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε στο παιδί την δυνατότητα να παίξει αυτόνομα, θέτοντας τα θεμέλια για την ομαλή συναισθηματική του ανάπτυξη.
Το αισθητηριακό παιχνίδι παρέχει στα παιδιά πολλές αισθητηριακές εμπειρίες, οι οποίες είναι σημαντικές για την γνωστική, κινητική και συναισθηματική του ανάπτυξη. Ας δώσουμε λοιπόν στα παιδιά μας, την δυνατότητα να αναπτυχθούν σωστά μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι και γιατί όχι, ας γίνουμε και εμείς ως γονείς, θεραπευτές ή δάσκαλοι μέρος αυτής της εμπειρίας!
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Educational Playcare. (2016, October 20). Why Sensory Play is Important for Development. Retrieved from: https://www.educationalplaycare.com/blog/sensory-play-important-development/
Kittie Butcher, M. (2021, March 17). Cognitive development and sensory play. Retrieved from :https://www.canr.msu.edu/news/cognitive_development_and_sensory_play