Η παρέμβαση ekfraZOUME - creative therapeutic intervention groups for children & adolescents απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους που νοσηλεύονται ή λαμβάνουν υπηρεσίες ψυχικής υγείας στα αντίστοιχα Τμήματα ή Δομές Ψυχικής Υγείας Νοσοκομείων.
Στόχος είναι να βοηθήσουμε τους ωφελούμενους να ξεπεράσουν το τραύμα και να αναπτύξουν την ανθεκτικότητα τους μέσω της μη λεκτικής θεραπείας, μέσα από την ένταξη και συμμετοχή σε θεραπευτικές ομάδες μέσω τεχνών (ΟΜΑΔΕΣ ΤΕΧΝΗΣ).
Οι ΟΜΑΔΕΣ ΤΕΧΝΗΣ διεξάγονται σε εβδομαδιαία βάση και αφορούν ομάδες δραματοθεραπείας, χοροκινητικής, εικαστικών, φωτογραφίας, μαύρου θεάτρου κ.λπ. αναλόγως των αναγκών των ωφελούμενων. Μέσα από τις ομάδες δημιουργικής θεραπευτικής παρέμβασης …
Arts therapies is the term that refers to the psychotherapeutic use of creative media such as painting, movement, music, drama in order to promote the emotional, social, cognitive and physical integration and well-being of the individual. They are based on the idea that each person has the ability to project through artistic creation and the participation of their body the unconscious aspects of themselves. His inner conflicts, memories, thoughts and fantasies. Thus, the individual expresses his inner world in an indirect and non-invasive way and actively brings his mind, body and spirit into this process.
This form of therapeutic intervention is suitable for children, as:
- Κάνοντας μία δημιουργική δραστηριότητα με το θεραπευτή, αυτό τα βοηθάει να νιώσουν άνετα και να ‘’ανοιχτούν’’ μ ’έναν ασφαλή τρόπο
- Η τέχνη λειτουργεί ιδιαίτερα υποστηρικτικά για τα παιδιά που αδυνατούν να μιλήσουν για τις δυσκολίες και τους φόβους τους (Karkou & Glasman, 2004)
- Ενισχύεται η γνωστική τους ανάπτυξη, η ικανότητα συγκέντρωσης και εστίασης καθώς απαραίτητη προϋπόθεση στη διαδικασία της μάθησης αποτελεί η ενεργή συμμετοχή του σώματος
- Develop new adaptive, communication and social skills as well as a sense of personal identity.
- Ανακαλύπτουν τις ικανότητες τους, τα όρια τους, την αυτονομία τους και τη σχέση τους με τους γύρω τους
- Η παρουσίαση των δημιουργιών των παιδιών στο χώρο νοσηλείας μπορεί να προάγει αισθήματα υπερηφάνειας, αποδοχής και ασφάλειας, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να δημιουργήσουν συμμαχίες με την ιατρική ομάδα και τους φροντιστές επειδή αισθάνονται ότι είναι πλέον αναγνωρίσιμα και ότι εκτιμούνται πλέον ως ολοκληρωμένα ανθρώπινα όντα με δραστηριότητες και δεξιότητες και όχι σαν απλοί προβληματικοί μακροχρόνιοι «ασθενείς-ασκούμενοι». (C.A. Malchiodi, 2003)
- Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν καθώς και να ρυθμίζουν τα συναισθήματα τους χρησιμοποιώντας δημιουργικά μέσα
In particular, in the psychiatric population:
- Με τη χρήση μη λεκτικών μεθόδων, ο θεραπευτής μπορεί να προσεγγίσει άτομα τα οποία έχουν απωλέσει την ικανότητα συγκροτημένου λόγου καθώς και άτομα που ‘’κρύβονται πίσω από τις λέξεις’’ (Levine, 1997)
- Η συμμετοχή σε ομαδική θεραπεία μέσω τεχνών αυξάνει την ενσυναίσθηση και ενισχύει την ικανότητα εμπιστοσύνης στους άλλους καθώς διευκολύνει τη χαλάρωση της αντίστασης των συμμετεχόντων (Batcup, 2013; Pierce,2014; Röhricht, 2015)
- Οι θεραπείες μέσω τεχνών δίνουν τη δυνατότητα έκφρασης, κατανόησης και διαχείρισης της επιθετικότητας, του θυμού και άλλων συναισθημάτων με ένα λιγότερο καταστροφικό τρόπο (Manford, 2014; Röhricht, 2015)
- Μπορούν να ισχυροποιήσουν την αίσθηση του εαυτού που συχνά είναι μειωμένη σε άτομα με σχιζοφρένεια (Teglbjaerg, 2011)
- Επιδρούν σημαντικά στη μείωση των καταθλιπτικών συμπτωμάτων (Punkanen et al., 2014 & Hyvönen et al., 2018)
- Παίζουν σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της αυτοεκτίμησης και των κοινωνικών δεξιοτήτων και σχέσεων των ατόμων με ψυχιατρικές διαγνώσεις (Green et al., 1987; van den Broek et al., 2011 & Pierce, 2014)
- Διευρύνουν την ανοχή στα δυσφορικά συναισθήματα (Springham et al., 2012) και στην ενίσχυση της συναισθηματικής έκφρασης σε ασθενείς με διαταραχή προσωπικότητας (Haeyen, 2011)
- Ενισχύουν τη συνειδητοποίηση κι επίγνωση των προβληματικών μοτίβων σκέψεων, συναισθημάτων και συμπεριφορών τους σε άτομα με διαταραχή προσωπικότητας (Haeyen et al., 2015)
- Έχουν σημαντική επίδραση στη μείωση των αρνητικών συμπτωμάτων στη σχιζοφρένεια (κοινωνική απομόνωση, μειωμένη ικανότητα λόγου, απάθεια κλπ) (Richardson et al., 2009 & Tong et al., 2020)
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την παρέμβαση ekfraZOYME
Συντονίστρια: Ευτυχία Νικολοπούλου – Ψυχολόγος, Χοροκινητική Ψυχοθεραπεύτρια (2108668365 & info@thalpos.org.gr)
Photo credits Φωτογραφία από Anna Shvets: https://www.pexels.com/el-gr/photo/4483109/