από την ψυχολόγο του “Θάλπος Αττικής” Μαρία Μακριδάκη
Η πρώτη επαφή των περισσοτέρων, τουλάχιστον από τη γενιά μου (’90), με τη διαδικασία του Επαγγελματικού Προσανατολισμού έγινε κάπου στο γυμνάσιο όπου ένας καθηγητής οποιασδήποτε ειδικότητας (στην δική μου περίπτωση καθηγήτρια Γαλλικής φιλολογίας) διεκπεραίωνε ένα μονόωρο μάθημα, το ΣΕΠ (σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό) λίγο πολύ κατά το δοκούν. Στην εποχή μου δεν υπήρχε κάποιο εκπαιδευτικό υλικό ή βιβλίο, το μάθημα του ΣΕΠ για εμένα σήμαινε δυστυχώς ώρα εικαστικών. Περνώντας τα χρόνια πλέον φαίνεται ότι έχει δοθεί μεγαλύτερη έμφαση και αυτό είναι ελπιδοφόρο. Πλέον υπάρχει αξιόλογο εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα του ΣΕΠ. Το θέμα είναι να αξιοποιηθεί σωστά και να κατανοήσει ο μαθητής, ο νέος άνθρωπος που ετοιμάζεται να ανοίξει φτερά για τη ζωή, την καίρια σημασία μιας σωστά μελετημένης απόφασης.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι μια κοινωνικο-οικονομική αναγκαιότητα και η συμβουλευτική ως προς αυτόν θα πρέπει να εμπεριέχει πέρα από τη διαδικασία της επαγγελματικής πληροφόρησης και την ενημέρωση για τη σύγχρονη αγορά, στοιχεία και εργαλεία αυτογνωσίας. Είναι καίριο να γνωρίζεις σε ικανό βαθμό τα στοιχεία εκείνα του εαυτού σου που αν τα αξιοποιήσεις σωστά μπορείς να φτάσεις στους στόχους σου.
Μέσω της διαδικασίας του επαγγελματικού προσανατολισμού θα πρέπει να κινητοποιηθείς και να μπεις σε μια ικανή διαδικασία γνωριμίας και αποδοχής του εαυτού έτσι ώστε εντοπίζοντας ικανότητες, ενδιαφέροντα και φιλοδοξίες και με πυξίδα ένα αξιολογικό σύστημα να αρχίσεις την υλοποίηση των σχεδίων σου. Βοηθός σου σε αυτήν την διαδικασία θα πρέπει να είναι κάποιος ειδικός με το αντικείμενο σύμβουλος ακριβώς γιατί αυτή η διαδικασία είναι σύνθετη και καίρια. Με εργαλεία την αυτοαντίληψη, την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πληροφόρηση για το σύγχρονο επαγγελματικό γίγνεσθαι, τη σωστή αφομοίωση και ερμηνεία αυτών των πληροφοριών, να μπορέσεις να οδηγηθείς εκεί που θες μέσα από τη διαδικασία της συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού.
Η υλοποίηση έχει πολλά στάδια και πρώτο από αυτά είναι η απόφαση εκπαιδευτικής κατεύθυνσης γιατί ο εκπαιδευτικός προσανατολισμός είναι κομμάτι του επαγγελματικού προσανατολισμού. Για αυτό και αυτή η διαδικασία είναι σημαντικό να αρχίσει στην σωστή χρονικά στιγμή, με τον σωστό τρόπο και να μην υποτιμηθεί ο ρόλος της.
Η επαγγελματική ανάπτυξη είναι κομμάτι της προσωπικής ανάπτυξης και η προσωπική ανάπτυξη δεν έχει γραμμικό ή στατικό χαρακτήρα, για αυτό και κατ’ επέκταση και η επαγγελματική ανάπτυξη είναι συνυφασμένη με μια συνεχή διαδικασία μεγάλης διάρκειας. Βεβιασμένες αποφάσεις λοιπόν και ρηχά συμπεράσματα από τα δεδομένα των καιρών δεν οδηγούν σε ορθούς δρόμους.
Τα κριτήρια επιλογής είναι προσωπικά για τον καθένα, κάποιοι εστιάζουν στην ευκολία, στην οικονομική αποκατάσταση, κάποιοι ρίχνουν το βάρος σε επιθυμίες και κλίσεις, όπως και να ιεραρχείς τα κριτήρια σου, σημαντικό είναι να θυμάσαι ότι καλό είναι να παραμένεις ευέλικτος και προσαρμοστικός.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Κασσωτάκης Μ.(επιμέλεια),(2004). Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός, θεωρία και πράξη. Αθήνα: Τυπώθητω.