Thalpos-Mental Health

Το άγχος των Πανελληνίων και οι γονείς

  • Δημοσιεύτηκε στις:
    12/06/2019

Από την Κοινωνική Λειτουργό του «Θάλπος Αττικής», Μαρίνα Νικολάου

 

Έγινε η πρεμιέρα των πανελλήνιων εξετάσεων και παρατηρώντας τις αντιδράσεις γονέων, φίλων, συγγενών των εξεταζόμενων, θα παρατηρήσουμε έντονο άγχος, αγωνία, φόβο, ευχές, αναμνήσεις από τις δικές τους εξετάσεις. «Οι εξετάσεις δεν είναι  το τέλος του κόσμου», «Η ζωή δεν κρίνεται από την εισαγωγή σε ένα πανεπιστήμιο», «Νέος είσαι θα βρεις το δρόμο σου», και άλλες τέτοιες εκφράσεις, που μας είναι τόσο γνώριμες, που τις λέμε ή μας τις έχουν πει και στην πραγματικότητα φωνάζουν δυνατά πως οι πανελλήνιες, είναι σημαντικό ορόσημο στη ζωή του Έλληνα μαθητή.

Το άγχος κορυφώνεται όσο πλησιάζουν οι πανελλήνιες  εξετάσεις και  γίνεται  κυρίαρχος εχθρός των μαθητών. Ο έφηβος ανησυχεί ιδιαίτερα και έχει έντονο το φόβο της  αποτυχίας, για τη διαδικασία της εξέτασης και σκέφτεται πως εάν αποτύχει θα απογοητεύσει τους γονείς του, καθώς δε θα έχει κατορθώσει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους. Οι γονείς σε αρκετές περιπτώσεις γίνονται πιεστικοί και αντί να αποτελούν ψυχολογικό «στήριγμα» για τα παιδιά τους, καταλήγουν τελικά να  τα «φορτώνουν» με περισσότερο άγχος. Σαφώς θα πρέπει να αναφέρουμε και την πίεση που βιώνουν οι μαθητές, σκεπτόμενοι και τα έξοδα των γονέων σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα . Η λογική της επένδυσης που δεν αποδίδει, σε περίπτωση αποτυχίας. Οι μαθητές έχουν απόλυτη συνείδηση των χρημάτων που οι γονείς τους ξοδεύουν, επενδύοντας στην επιτυχία τους στις Πανελλήνιες και αυτό τους προσθέτει ένα ακόμα φορτίο.

Στα 18 σου δύσκολα το περιβάλλον σου είναι σε θέση να  ακούει αυτό που θέλεις πραγματικά να κάνεις στη ζωή σου. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι μαθητές, δίνουν πανελλήνιες για να ικανοποιήσουν τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες των γονέων τους. Βάζουν δηλαδή  έναν στόχο (μια σχολή), που δεν είναι καν δικός τους και πείθουν υποσυνείδητα τους εαυτούς τους, ότι είναι δική τους επιθυμία να περάσουν στη συγκεκριμένη σχολή. Συχνά μάλιστα οι γονείς, βιώνουν της εμπειρία ως εξεταζόμενοι, χρησιμοποιούν τον πληθυντικό στις προτάσεις τους «δώσαμε», «πήγαμε πολύ καλά», «περάσαμε» .Επίσης υιοθετούν τα ωράρια των παιδιών τους,  ξενυχτώντας και διαβάζοντας μαζί τους, κάνοντας εργασίες, παίρνοντας άδεια από τη δουλεία τους την περίοδο των εξετάσεων, με αποτέλεσμα να δημιουργούν αβάστακτο στρες στα παιδιά τους και στους ίδιους. 

Οι γονείς οφείλουν να υποστηρίζουν συναισθηματικά τα παιδιά τους και να τα ενθαρρύνουν κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Πρόκειται για μία σημαντική περίοδο, όχι την σημαντικότερη όπως μας κάνει το εκπαιδευτικό σύστημα να πιστεύουμε.

Ορισμένες συμβουλές προς τους γονείς είναι να  προετοιμάσουν τον έφηβο για κάθε ενδεχόμενο, να τονίσουν στο παιδί πως η αποτυχία είναι κομμάτι της ζωής και πως δεν υπάρχει κανένας λόγος να νιώσει ντροπή, σε περίπτωση που δεν τα πάει καλά για το τι θα πουν οι άλλοι. Οι γονείς κατά την περίοδο των πανελληνίων, θα πρέπει να δείχνουν κατανόηση και υπομονή στο άγχος των παιδιών τους και να τους εξασφαλίζουν ένα ήρεμο περιβάλλον. Το παιδί έχει ανάγκη από ψυχική στήριξη και επιβεβαίωση, οπότε ο γονέας θα πρέπει να του δείχνει πως πιστεύει σε αυτό, χρησιμοποιώντας φράσεις του τύπου "θα τα πας μια χαρά, αφού έχεις κάνει τόσο καλή προετοιμασία" και να ανατρέχει σε επιτυχίες του στο παρελθόν, βασισμένος πάντα σε ρεαλιστικά γεγονότα. Επιπλέον είναι σημαντικό να τονίσουν, πως υπάρχουν πολλές άλλες εναλλακτικές λύσεις για τις σπουδές και την επαγγελματική του σταδιοδρομία.

Η αποτυχία στις εξετάσεις, σε μία τέτοια μικρή και ευαίσθητη ηλικία, είναι ένα πρωτόγνωρο συναίσθημα και βιώνεται πιο έντονα, από ότι αργότερα στη ζωή ενός ενήλικα. Ο μόνος τρόπος για να απεγκλωβιστεί ένα παιδί από αυτή του την αποτυχία, είναι «να αναλογιστεί τι έμαθε μέσα από αυτήν την εμπειρία. Τι ανακάλυψε για τον εαυτό του. Να εντοπίσει τις δεξιότητές του, ποιος είναι ο στόχος του, τι είναι αυτό που πραγματικά αγαπάει να κάνει». Να έχετε πάντα στο μυαλό σας, πως οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι σίγουρα ένα καλό εισιτήριο και χαρίζει σημαντικά εφόδια, αλλά δεν καθορίζουν σε αποκλειστικότητα τη ζωή, το μέλλον και την επαγγελματική εξέλιξη των μαθητών.

 

PHOTO CREDIT: Element5 Digital