Thalpos-Mental Health

Σύνδρομο Εργασιακής Εξουθένωσης (Burnοut): Τι είναι και πώς το αντιμετωπίζουμε

  • Δημοσιεύτηκε στις:
    26/11/2014
Σύνδρομο Εργασιακής Εξουθένωσης (Burnοut): Τι είναι και πώς το αντιμετωπίζουμε

Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης ή άλλιώς BurnOut. Πρόκειται για ένα σύνδρομο κυρίως συνδεδεμένο με την εργασία μας και προκύπτει από χρόνιο και υπερβολικό στρες.

Ουσιαστικά πρόκειται για μία διαδικασία μακροχρόνιας συναισθηματικής, πνευματικής και σωματικής εξάντλησης, οποία οδηγεί τους πάσχοντες στην εξουθένωση αλλά και σε συναισθήματα γεμάτα αμφιβολίες για το αν είναι ικανοί και άξιοι επαγγελματίες.

Αρχικά επηρεάζει την παραγωγικότητα και την ενεργητικότητα ενώ δημιουργεί την αίσθηση στον πάσχοντα ότι δεν έχει πλέον κάτι περισσότερο να προσφέρει.
Ταυτόχρονα σύμφωνα με έρευνες το Burnout, είναι η νούμερο 1 ψυχική ασθένεια των φοιτητών.

Σύμφωνα με την ομάδα της ψυχολογικής υποστήριξης της Γερμανικής Φοιτητικής Μέριμνας (Studentenwerke) το 83% των φοιτητών που ζητούν ψυχολογική υποστήριξη παρουσιάζουν συμπτώματα του συνδρόμου Burnout με συχνότερα τη σωματική κόπωση και την ψυχική εξουθένωση. Ενώ μία έρευνα της κοινωνιολόγου Ντόριν Λίμπολντ από το Πανεπιστήμιο Κέμνιτς ρίχνει φως στη νέα «ασθένεια» των φοιτητών.

Burnout στο Πανεπιστήμιο

Δυσκολία συγκέντρωσης, έλλειψη ενδιαφέροντος, πόνοι στο στομάχι, κατάθλιψη. Αυτά είναι τα πρώτα συμπτώματα του λεγόμενου ψυχικού συνδρόμου Burn Out που εντόπισαν οι επιστήμονες στους φοιτητές. Όπως τονίζουν οι ειδικοί το Burn out δεν αποτελεί νόσο αλλά ψυχική διαταραχή.

Τα αρχικά αίτια δεν είναι σωματικά ενώ η αντιμετώπισή τους δε γίνεται με φάρμακα. Η διάγνωση πολλές φορές συνοδεύεται και από άλλες ψυχικές διαταραχές, κυρίως κατάθλιψη.

Η έρευνα η οποία διεξήχθη σε 14 γερμανικές φοιτητικές εστίες έδειξε πως η πλειοψηφία των φοιτητών, ανεξαρτήτως αντικειμένου και επιπέδου σπουδών, διακατέχονται από έντονο άγχος για τη μελλοντική τους επαγγελματική αποκατάσταση. Με στόχο τα μεταπτυχιακά, δε μένει χρόνος για ταξίδια, βόλτες και χαλάρωση. Οι απαιτήσεις είναι μεγάλες και ο ανταγωνισμός σκληρός.
Μάλιστα παρά το ότι οι γυναίκες έχουν τη φήμη του συναισθηματικά «αδύναμου φύλου», τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Οι γυναίκες καταπολεμούν αμέσως τα συμπτώματα του burnout χωρίς να ντρέπονται να μιλήσουν γι'αυτό.

Από την άλλη πλευρά, οι άντρες δείχνουν πιο ευάλωτοι με αποτέλεσμα να υποφέρουν για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα από τα δυσάρεστα συμπτώματα.

Burnout στην Εργασία

Όπως σημειώνει η ψυχολόγος Μαρία Μεραμβελιωτάκη- Simon στο άρθρο της Το Σύνδρομο της Εργασιακής Εξουθένωσης, κατά καιρούς πολλοί άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται πλήξη στην εργασία τους ή ότι έχουν φορτωθεί περισσότερα καθήκοντα απ' όσα υπαγορεύει ο ρόλος της ή μπορούν να χειριστούν. Συχνά μάλιστα, όταν δεν υπάρχει επιβράβευση για τις διαρκείς προσπάθειες που μπορεί να κάνει κάποιος, η απογοήτευση μεγαλώνει και η όρεξη για βελτίωση συρρικνώνεται. Ενώ λοιπόν τέτοια συναισθήματα είναι σχεδόν αναπόσπαστο κομμάτι της εργασιακής ζωής, υπάρχουν περιπτώσεις που το διαρκές στρες έχει πιο σοβαρές επιρροές στον εργαζόμενο και τότε ίσως να μιλάμε για το σύνδρομο burn out.

Τα συμπτώματα
  • Διαρκής κούραση κι αίσθηση εξουθένωσης
  • Εντονη αναβλητικότητα σε υποχρεώσεις
  • Εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα
  • Αλλαγές στην όρεξή
  • Αλλαγές στον ύπνο
  • Διάφορους σωματικούς πόνους όπως μυικούς πόνους ή πονοκεφάλους
  • Αίσθηση αποτυχίας και αυτο-αμφισβήτησης
  • Κλείσιμο στον εαυτό μας
  • Απώλεια ελπίδων και αίσθηση παγίδευσης
  • Κυνισμό κι ολοένα αυξανόμενες αρνητικές σκέψεις
  • Υπερκριτικότητα κι εκνευρισμό με τους συναδέλφους ή τους πελάτες μας
  • Τάση προς καταχρήσεις. Φαγητό, αλκοόλ ή άλλες ουσίες
Aπό τι μπορεί να προκληθεί το Burnοut
  • Mονότονη και πληκτική εργασία χωρίς πνευματική διέγερση
  • Υψηλές απαιτήσεις ή υπερβολικό φόρτο εργασίας
  • Απουσία επιβράβευσης και αναγνώρισης
  • Απουσία ελέγχου σε αποφάσεις που αφορούν τη δουλειά Δυσλειτουργικές εργασιακές σχέσεις,
  • Εργασία που δεν ταιριάζει με τις προτιμήσεις ή τα προσόντα σας.
Πώς το αντιμετωπίζουμε;
  • Αρχικά πρέπει να εντοπίσουμε τους παράγοντες που μας οδηγούν στο Burn Out.
  • Συζητήστε το πρόβλημα σας καθώς και οποιαδήποτε πρόταση για αλλαγή έχετε με τον προϊστάμενο σας. Ίσως μπορείτε να βρεθεί λύση.
  • Μην υπερβάλλετε εαυτόν στη δουλειά σας.
  • Μη θυσιάζετε την κοινωνική σας ζωή, την οικογένεια σας ή την ψυχική σας ηρεμία για χάρη της δουλειάς.
  • Αναθεωρήσετε τις προτεραιότητες σας.
  • Διαχειριστείτε καλύτερα τον χρόνο σας
  • Μιλήστε στην οικογένειά σας, στους φίλους, στους συναδέλφους σας.
  • Αν θεωρείτε ότι δεν μπορείτε άλλο, πάρτε την άδειά σας.