Thalpos-Mental Health

Πρωϊνό γεύμα: Να γιατί είναι τόσο σημαντικό - Γράφει η διατροφολόγος Δάφνη Μπαλαφούτη

  • Δημοσιεύτηκε στις:
    03/03/2015
Πρωϊνό γεύμα: Να γιατί είναι τόσο σημαντικό

Το πρωινό, αποτελεί το πρώτο γεύμα της ημέρας και συνεπώς τροφοδοτεί τον οργανισμό με την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεται για τις σωματικές και πνευματικές του λειτουργίες, έπειτα από την πολύωρη νηστεία του βραδινού ύπνου.

Στην Ευρώπη, παρατηρείται μία τάση για παράλειψη του πρωινού γεύματος ενώ η συνήθεια αυτή είναι πιο διαδεδομένη σε μεγαλύτερους σε ηλικία εφήβους. Στην Ελλάδα, πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε 700 παιδιά ηλικίας 10-12 ετών, υποδεικνύει ότι μόνο το 62,7% των παιδιών κατανάλωνε πρωινό σε τακτική καθημερινή βάση (PANACEA STUDY) ενώ για άτομα ηλικίας άνω των 15 ετών, το ποσοστό καθημερινής κατανάλωσης πρωινού έφτανε το 56%, σύμφωνα με καταναλωτικές μελέτες του ιδρύματος Αριστείδης Δασκαλόπουλος (2006).

Η επιστημονική έρευνα συνηγορεί υπερ της λήψης πρωινού

- Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, η κατανάλωση πρωινού συνδέεται με την υιοθέτηση πιο υγιεινών συνηθειών όπως η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών καθώς και η συστηματική σωματική δραστηριότητα. Τα τρόφιμα που συνήθως περιλαμβάνονται σε ένα υγιεινό και «ποιοτικό» πρωινό είναι τα δημητριακά πρωινού, τα φρούτα, οι χυμοί φρούτων, τα γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών και τα αυγά.

- Από πληθώρα μελετών, φαίνεται πως το πρωινό συνδέεται με καλύτερη γνωστική λειτουργία καθώς και με καλύτερες μαθησιακές και σχολικές επιδόσεις των παιδιών λόγω αυξημένης ικανότητας συγκέντρωσης και αντίληψης.

- Μελέτες σε ενήλικες έχουν συνδέσει τη λήψη πρωινού με μειωμένο Δείκτη Μάζας Σώματος και κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας και διαβήτη τύπου 2 ενώ μία μετα-ανάλυση δεκατριών μελετών, με συνολικό δείγμα 57.481 παιδιά και εφήβους, έδειξε πως η κατανάλωση πρωινού σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης υπέρβαρου και παχυσαρκίας μεταξύ των παιδιών και των εφήβων στην Ευρώπη.

- Ένα υγιεινό πρωινό έχει επίσης συνδεθεί με καλύτερο έλεγχο της όρεξης τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά, μέσω πρόσφατων μελετών.

Κλείνοντας, αξίζει να πούμε ότι πολλές φορές η λήψη πρωινού επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες όπως είναι η οικογένεια, η διαθεσιμότητα τροφίμων στο σπίτι, η οικονομική κατάσταση και οι στάσεις των γονιών απέναντι στη διατροφή. Δώστε εσείς οι γονείς πρώτοι το παράδειγμα της κατανάλωσής του και τα καλά αποτελέσματα δε θα αργήσουν να έρθουν και για τα παιδιά σας αλλά και για όλη την οικογένεια!

Δάφνη Μπαλαφούτη, διαιτολόγος- διατροφολόγος

Ενδεικτικές πηγές:
Szajewska H, Ruszczynski M. Systematic review demonstrating that breakfast consumption influences body weight outcomes in children and adolescents in Europe. Crit Rev Food Sci Nutr. 2010 Feb;50(2):113-9.
Mark A. Pereira, Elizabeth Erickson, Patricia McKee, Karilyn Schrankler, Susan K. Raatz, Leslie A. Lytle, and Anthony D. Pellegrini. Breakfast Frequency and Quality May Affect Glycemia and Appetite in Adults and Children. J Nutr. 2011 Jan; 141(1): 163–168.