Thalpos-Mental Health

Ορίζοντας το χιούμορ

  • Δημοσιεύτηκε στις:
    27/05/2019

Από την Κοινωνική Λειτουργό του «Θάλπος Αττικής», Μαρίνα Νικολάου

 

Στην προσπάθειά μας να δώσουμε έναν  ορισμό του χιούμορ, παρατηρούμε ότι ιστορικά η αγγλική λέξη humour ως εξέλιξη της λατινικής λέξης humor ή umor σημαίνει χυμός και συνδέεται με την θεωρία «των χυμών του σώματος» που ανέπτυξε ο Ιπποκράτης, σύμφωνα με την οποία για να μπορέσει ο άνθρωπος να είναι υγιής και ευδιάθετος, χρειάζεται να βρίσκονται σε μια ισορροπία οι χυμοί του. Οι χυμοί αυτοί είναι το αίμα, το φλέγμα, τη χολή και τη μέλανα χολή. 

Το χιούµορ εξελίχθηκε µέσα από τους αιώνες όπως και οι άνθρωποι. ∆ιαφέρει από λαό σε λαό και από ηλικία σε ηλικία. 

 

Παράγοντες που επηρεάζουν την αντίληψη  Humor από το άτομο : 

•Κουλτούρα

•Ηλικία 

•Ιδεολογία

•Κοινωνική θέση 

•Προσωπικότητα και βιώματα

 

 Τα είδη του Humor 

•Το χιούμορ πολλές φορές υπόκειται σε διαβαθμίσεις και κατηγοριοποιήσεις, ανάλογα με το είδος, την αισθητική ή την οξύτητά του. Περιφραστικά θα μπορούσαν να αναφερθούν μερικές από τις σημαντικότερες κατηγορίες:

•Καυστικό

•Black humor 

•Ξηρό 

•Παρωδία 

•Σάτιρα

•Αυτοσαρκασμός 

•Πηγαίο 

•Σουρεαλιστικό 

•Χιούμορ στις 

•Λεκτικό 

•Οπτικό  

•Φυσικό 

•Ανέκδοτα 

•Αυθόρμητο χιούμορ 

•Τυχαίο ή ακούσιο 

 

Οι τύποι γέλιου:

•Γνήσιο ή αυθόρμητο 

•Προσποιητό , υποκριτικό 

•Από ερεθισμό (για παράδειγμα από γαργαλητό)

•Επαγόμενο (Το γέλιο που προκαλείται από ουσίες /φάρμακα )

•Παθολογικό 

 

Οι επιδράσεις του: 

•Ελάττωση ορμονών του στρες  και της έντασης 

•Αντενεργεί στα συμπτώματα της κατάθλιψης

•Βελτιώνει την διάθεση, την αυτοπεποίθηση, την ενέργεια  και την ελπίδα

•Το γέλιο επίσης, ενισχύει τη μνήμη και τη δημιουργική σκέψη 

•Ενεργοποίηση του συστήματος ανταμοιβής

•Αυξάνει τη διάρκεια ζωής 

•Βελτιώνει τη διαπροσωπική επικοινωνία, τις ανθρώπινες σχέσεις και την εγγύτητα 

•Ενισχύει τη φιλία και την ψυχολογική μας ευεξία

•Βελτιώνει την ποιότητα ζωής μας

•Κάθε μέρα 15 λεπτά γέλιου είναι τόσο καλά για την καρδία, όσο 30 λεπτά σωματικής άσκησης 3 φορές την εβδομάδα.

 

Για να φέρετε χιούμορ και γέλιο στη ζωή σας, μπορείτε να:

•Διαβάσετε κόμικς, βιβλία με ανέκδοτα.

•Βλέπετε κωμωδίες στην τηλεόραση ή στον κινηματογράφο.

•Μάθετε να αυτοσαρκάζεστε.

•Περιβάλλεστε από ανθρώπους. Οι άνθρωποι γελούν περισσότερο όταν βρίσκονται σε ομάδες, παρά όταν είναι μόνοι.

•Παίζετε με παιδιά. Το μέσο παιδί γελά 400 φορές την ημέρα, ενώ ο μέσος ενήλικος 15. Βλέπουμε ότι ενώ το γέλιο έχει πολλές ευεργετικές δράσεις στην ψυχική και σωματική υγεία, η συχνότητα του μειώνεται δραστικά στην ενήλικη ζωή.

•Σκεφτείτε τι είναι αυτό με το οποίο γελάτε, με ποιον γελάτε, τι βρίσκετε αστείο και πού και πότε αισθάνεστε πιο χαρούμενοι. Έπειτα, βάλτε τον εαυτό σας σε αυτές τις καταστάσεις.

 

Ο Λόρδος Βύρων έλεγε ότι κάθε φορά που κάποιος μπορεί να γελά πρέπει να το κάνει. Το γέλιο είναι ένα προσιτό σε όλους, φτηνό φάρμακο, που μειώνει το στρες.

Το χιούμορ, μας κάνει επίσης πιο αγαπητούς στους άλλους. Όλοι οι άνθρωποι εκτιμούν το χιούμορ, ακόμη και οι πιο δύσκολοι. Το χιούμορ σε μια πρώτη γνωριμία, μας κάνει αμέσως συμπαθείς στους άλλους, ενώ μας βοηθά να κοινωνικοποιηθούμε. 

Φανταστείτε το χιούμορ να είναι σαν το καπάκι της χύτρας, που εκτονώνει τον θερμό αέρα για να μη σκάσει η χύτρα. 

Δε γεννιόμαστε όλοι έχοντας μέσα μας την τάση να γελάμε. Το γέλιο δεν είναι έμφυτο, είναι επίκτητο, μαθαίνεται, για την ακρίβεια διαπαιδαγωγείται.

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι το χιούμορ από μόνο του, δεν είναι ούτε φιλικό ούτε επιθετικό, αλλά το καθιστούν ο τρόπος και ο στόχος που το χρησιμοποιεί ένα άτομο. Εξαρτάται λοιπόν, αν θα χρησιμοποιηθεί για ανταγωνιστικούς ή ευγενικούς σκοπούς. 

Φαίνεται λοιπόν, πως το χιούμορ και το γέλιο είναι καλοί σύμβουλοι της υγείας μας, βελτιώνουν την διάθεση μας, αλλά λειτουργούν και ως μηχανισμοί εξομάλυνσης κοινωνικών επαφών και δύσκολων καταστάσεων. Επομένως, ας βάλουμε λίγο περισσότερο γέλιο στη ζωή μας και ας επωφεληθούμε από αυτό!

 

PHOTO CREDIT: Priscilla Du Preez