Thalpos-Mental Health

Η θεραπευτική δράση του γέλιου στη ζωή μας

  • Δημοσιεύτηκε στις:
    13/01/2021

από την Ψυχολόγο του «Θάλπος Αττικής», Μαρία Μακριδάκη

Γελάτε συχνά; Πότε ήταν η τελευταία φορά που ‘γελάσατε με την καρδιά σας’; Είναι τέτοιες οι καθημερινές και παγκόσμιες εξελίξεις γύρω μας που δυσκολεύουν τη διάθεση για αστεϊσμούς και χιούμορ, και όμως είναι σημαντικό ίσως τώρα περισσότερο από ποτέ να βρίσκουμε το χώρο και το χρόνο για να ερχόμαστε κοντά με τους συνανθρώπους μας μέσα από πρόσχαρες καταστάσεις που προκαλούν γέλιο.

Μια κωμωδία στην τηλεόραση, μια συζήτηση με χιουμοριστικό πνεύμα που μας κάνει να γελάμε, μια ευχάριστη δραστηριότητα, ένα απρόσμενα αστείο γεγονός είναι σημαντικά κομμάτια της καθημερινότητας και καλό θα ήταν να μην τα υποτιμούμε γιατί το γέλιο είναι ωφέλιμο για τον οργανισμό και την ψυχική μας υγεία. Το γέλιο ενισχύει και τονώνει τις διαπροσωπικές και κοινωνικές μας σχέσεις. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε ακόμα και μια δυνητικά στρεσογόνα κατάσταση με πνεύμα αστεϊσμού και αισιόδοξη στάση. Γιατί το γέλιο μειώνει το στρες και κατ’ επέκταση και την ένταση που αυτό δημιουργεί στο σώμα.

Το γέλιο έχει θετική επίδραση στο μυϊκό, καρδιαγγειακό, αναπνευστικό, ενδοκρινικό, ανοσοποιητικό και κεντρικό νευρικό σύστημα. Συγκεκριμένα: πέρα από τη μείωση των ορμονών του στρες (κορτιζόλη), το γέλιο είναι μυοχαλαρωτικό, επίσης μειώνει το σωματικό πόνο γιατί συντελεί στην έκκριση ενδοκρινών (φυσικό παυσίπονο που παράγει ο οργανισμός), διεγείρει την κυκλοφορία, βελτιώνει την αναπνοή, διεγείρει την πνευματική εργασία και γνωστική λειτουργία και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Ενισχύει την θετική σκέψη, τη δημιουργικότητα, και άρα εν τέλη την αυτοεκτίμηση.

Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν αναπτυχθεί και θεραπείες με βάση το γέλιο. Πρόκειται για ατομικές ή ομαδικές συνεδρίες τεχνητού γέλιου που έχουν ως στόχο την ολιστική βελτίωση του ατόμου. Υπάρχει επίσης και η ‘γιόγκα γέλιου’ όπως και κάποιες εφαρμογές έξυπνων συσκευών που προωθούν το γέλιο στη ζωή δίνοντας μάλιστα και κάποιες πρακτικές ασκήσεις.

Συμπερασματικά, είναι καλό να δημιουργούμε καθημερινά ευκαιρίες για να γελάσουμε για αυτό ας κάνουμε παρέα με ευχάριστους ανθρώπους. Ας αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο στους φίλους μας κάνοντας ευχάριστες δραστηριότητες ανακαλύπτοντας το παιδί που κρύβουμε μέσα μας. Το γέλιο είναι μεταδοτικό, όποτε ας φροντίσουμε να είμαστε κοντά σε ανθρώπους που γελούν και ας φροντίσουμε να το μεταδώσουμε και εμείς σε άλλους. Ας έχουμε την ποιοτική κοινωνική συναναστροφή υψηλά στις προτεραιότητές μας λοιπόν και ας μη σπαταλήσουμε ούτε μια μέρα χωρίς να γελάσουμε.

 

Βιβλιογραφία

Wilkins J, et al. Humor theories and the physiological benefits of laughter. Holistic Nursing Practice. 2009;23:349.

https://laughteryoga.org/

https://www.mednutrition.gr/portal/lifestyle/psyxologia/15253-gelaste-einai-therapeftiko

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress-relief/art-20044456

Photo by Matheus Ferrero on Unsplash