Thalpos-Mental Health

Εγκυμοσύνη και Ψυχική Υγεία

  • Δημοσιεύτηκε στις:
    10/05/2021

από την κοινωνική λειτουργό του "Θάλπος Αττικής" Μαρίνα Νικολάου

Η ψυχική υγεία της εγκύου είναι το ίδιο σημαντική με την σωματική της. Όπως κάθε μέλλουσα μητέρα οφείλει να κάνει τις εξετάσεις της, έτσι οφείλει και να ελαχιστοποιεί όσον το δυνατόν περισσότερο το άγχος της και να αισθάνεται ήρεμη για την ίδια αλλά και για το έμβρυο.

Η εγκυμοσύνη επηρεάζει την ψυχική υγεία;

Φυσικά θα απαντούσαμε, όπως και κάθε σημαντική αλλαγή στη ζωή μας. Η προετοιμασία του ερχομού ενός μωρού είναι μια συναρπαστική εμπειρία, αλλά ταυτόχρονα και γεμάτη προκλήσεις. Είναι φυσιολογικό κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ν’ αντιμετωπίσετε συναισθηματικές αλλαγές, φόβο και πρωτόγνωρες ίσως ανησυχίες για τα νέα δεδομένα στην καθημερινότητά σας. Η περίοδος της εγκυμοσύνης θεωρείται μία έντονη περίοδος λόγων των ορμονικών και σωματικών αλλαγών που συχνά φαίνεται να επηρεάζει τις γυναίκες. Στις περιπτώσεις που υπάρχει και παλιότερη δυσάρεστη εμπειρία, όπως μία αποβολή για παράδειγμα, δημιουργείται και μεγαλύτερο άγχος και ίσως να σας καταβάλει κάποιο συναίσθημα και να επηρεάσει την  ψυχολογία σας. Προσπαθήστε να αντισταθείτε σε τέτοιες σκέψεις και εστιάστε στο θαύμα που συμβαίνει και μεγαλώνει στο σώμα σας! Επίσης, μερικές συνήθειες που μπορείτε να υιοθετήσετε και μπορούν να σας βοηθήσουν στη διατήρηση της ψυχικής υγείας στη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι:

Η υγιεινή διατροφή και ισορροπημένη δίαιτα

Αναζητήστε τροφές, με την συμβουλή πάντα του γιατρού σας, οι οποίες θα σας βοηθήσουν να μειώσετε τις συναισθηματικές διακυμάνσεις(π.χ. σερετονίνη).

Η σωματική άσκηση

Η άσκηση όπως είναι γνωστό μας κάνει να εκκρίνουμε ενδορφίνες, οι οποίες φαίνεται να μειώνουν το στρες και το άγχος. Ταυτόχρονα, πιθανόν να σας ανακουφίσει και από σωματικούς τυχόν πόνους.

Η ξεκούραση

Ο πλήρης και ποιοτικός ύπνος μας «καθαρίζει» το μυαλό από αρνητικές σκέψεις και μας ξεκουράζει το σώμα. Αν και ακούγεται δύσκολο, βρείτε χρόνο για ξεκούραση όποτε μπορείτε, καθώς όταν έρθει  το μωρό ο ύπνος σας θα είναι λιγότερος, λόγω των αυξημένων αναγκών του .

Ο προσωπικός χρόνος - αυτοφροντίδα

Η εύρεση χρόνου για δραστηριότητες που προσφέρουν προσωπική ευχαρίστηση ή χαλάρωση φαίνεται να είναι πιο σημαντική από ότι ίσως πιστεύαμε. Βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας. Υγιής μαμά σημαίνει υγιές μωρό.

Το υποστηρικτικό δίκτυο

Μπορεί να θεωρηθεί ο οποιοσδήποτε άνθρωπος είναι σημαντικός για εσάς και τον αγαπάτε (φίλοι, οικογένεια, συνεργάτες, σύντροφος, συγγενείς κλπ). Είναι ζωτικής σημασίας η ύπαρξη υποστηρικτικών ανθρώπων στην ζωή μας έτσι και αλλιώς, αλλά πόσο μάλλον  στην εγκυμοσύνη και σε κάθε άλλη σημαντική αλλαγή που συμβαίνει.

Εάν παρόλα αυτά αισθάνεστε ότι δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε μία κατάσταση και παρατηρείτε ίσως:

  • έντονη θλίψη και άγχος για συνεχόμενο διάστημα που να ξεπερνά τις δύο βδομάδες.
  • κατακλυσμό αρνητικών σκέψεων που αρχίζουν να επηρεάζουν την ικανότητά σας να λειτουργείτε κανονικά
  • αναγνώριση συναισθημάτων κατάθλιψης όπως η θλίψη, μελαγχολία, ανηδονία, διαταραχές ύπνου κ.α.
  • εμφάνιση κρίσεων πανικού ή ανάπτυξη ιδεοψυχαναγκαστικών συμπεριφορών...

... μπορείτε να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας εκφράζοντας τις ανησυχίες σας. Τόσο οι γυναίκες όσο και οι άντρες μπορεί να παρουσιάσουν ψυχολογικά προβλήματα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης («προγεννητική» περίοδος) αλλά και μετά τη γέννηση του μωρού («μεταγεννητική» περίοδος). Για την καλύτερη, λοιπόν, υποστήριξη των γυναικών, με προβλήματα ψυχικής υγείας -πριν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης – προέχει η σωστή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων.

Φορείς ενημέρωσης και υποστήριξης

  •  ΑΜΚΕ «ΦΑΙΝΑΡΕΤΗ» : Συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη για εγκύους και θηλάζουσες νέες μητέρες - Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 9319054
  • Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού Πρόγραμμα «ΑΛΚΥΟΝΗ» : Τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης του Μητρικού Θηλασμού - Τηλέφωνο επικοινωνίας: 10525
  • ΜΚΟ «Φίλοι του Μητρικού Θηλασμού»: Προστασία, προαγωγή και υποστήριξη του Μητρικού Θηλασμού - Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 6006196
  • ΜΚΟ «Ευτοκία» : Προώθηση του φυσιολογικού τοκετού και του μητρικού θηλασμού - Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 6844201
  • Κέντρο Βρεφών «Η Μητέρα»: Προστασία γονέων-παιδιών, μονογονεϊκών οικογενειών, επίτοκων, αναδοχή και υιοθεσία - Τηλέφωνο επικοινωνίας: 213 2015700
  • Φιλανθρωπικός Σύλλογος «Η ΑΓΚΑΛΙΑ» - Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 8828788

Τέλος, εκτός από όσα αναφέρθηκαν, μπορείτε να απευθύνεστε στον Δήμο στον οποίο υπάγεστε και συγκεκριμένα στην Κοινωνική Υπηρεσία, καθώς και στα Κέντρα Ψυχικής Υγείας που ανήκει ο Δήμος σας.

 

Photo by Flávio Nunes on Unsplash