Thalpos-Mental Health

Δείτε πώς ο σωστός ύπνος μας θωρακίζει σωματικά και ψυχικά!

  • Δημοσιεύτηκε στις:
    11/03/2015
Δείτε πώς ο σωστός ύπνος μας θωρακίζει σωματικά και ψυχικά!

Αμεση σχέση φαίνεται πως έχει ο σωστός ύπνος με την ψυχική και τη σωματική μας υγεία!

Μελέτες έχουν δείξει πως όσοι κοιμούνται σωστά έχουν καλύτερες πνευματικές επιδόσεις και έλεγχο του σωματικού βάρους. Αμερικανοί επιστήμονες έχουν διαπιστώσει ότι ο επαρκής ύπνος των μαθητών συνδέεται με καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά και στη γλώσσα, όπως και στη μελλοντική ακαδημαϊκή επιτυχία.

Ο ύπνος αποτελεί μία βασική ανάγκη του ανθρώπινου οργανισμού, όπως είναι η τροφή και το νερό. «Οταν δεν κοιμόμαστε σωστά, υποφέρουμε σε κάθε σημείο της ζωής μας, όπως στην εργασία, στις σχέσεις, στην παραγωγικότητα και την υγεία μας», λένε οι επιστήμονες.

Η έρευνα των Πανεπιστημίων McGill και Douglas Mental Health University Institute εξέτασε τις συνήθειες ύπνου 75 υγιών παιδιών, 7 έως 11 ετών. Η μελέτη διήρκεσε πέντε νύχτες και χρησιμοποιήθηκε συσκευή που έμοιαζε με ρολόι στον καρπό τους.
Με την εν λόγω συσκευή, συσχετίστηκαν δεδομένα του ύπνου και οι βαθμοί που πήραν τα παιδιά στο σχολείο. Οι ερευνητές βρήκαν ότι τα παιδιά με καλύτερο ύπνο είχαν καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά και στις γλώσσες. Οι βαθμοί στις φυσικές επιστήμες και στην τέχνη δεν επηρεάστηκαν.

Ο ρόλος του στη μάθηση

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο ελλιπής ύπνος αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για φτωχή ακαδημαϊκή απόδοση που συχνά αγνοείται και αν ο παιδίατρος δεν ρωτά για αυτό οι γονείς δεν γνωρίζουν το θέμα. Ο τακτικός έλεγχος για πιθανά προβλήματα ύπνου -σημειώνουν- είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τους μαθητές που εμφανίζουν δυσκολίες στα μαθηματικά, στις γλώσσες ή στο διάβασμα.

Αλλη μελέτη έδειξε ότι ο ανεπαρκής ύπνος κατά τη διάρκεια της εφηβείας ενδέχεται να συνδέεται με προβλήματα με το αλκοόλ, με ουσίες και σεξουαλικής συμπεριφοράς. Αμερικανοί επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι έφηβοι με κακές συνήθειες ύπνου ήταν πιο πιθανό να έχουν επικίνδυνες συμπεριφορές τα επόμενα χρόνια σε σχέση με όσους κοιμόνταν επαρκώς.

Οι ειδικοί καλούν τους γονείς να προσέχουν περισσότερο το πρόγραμμα ύπνου των παιδιών τους. Παρακολουθώντας την ποιότητα του ύπνου στους εφήβους, διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που είχαν πρόβλημα στο να αποκοιμηθούν, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, ήταν περισσότερο πιθανό να πίνουν πολύ, να έχουν σεξουαλικές συμπεριφορές για τις οποίες μετάνιωναν όταν έπιναν ή να κάνουν χρήση ουσιών τα επόμενα χρόνια.

Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν τον ύπνο μία βασική ανάγκη του ανθρώπινου οργανισμού, όπως είναι η τροφή και το νερό. Οταν δεν κοιμόμαστε σωστά, υποφέρουμε σε κάθε σημείο της ζωής μας, όπως στην εργασία, στις σχέσεις, στην παραγωγικότητα και την υγεία μας.

Η γενική σύσταση είναι επτά έως εννέα ώρες σωστού ύπνου σε καθημερινή βάση, αλλά υπάρχουν άνθρωποι που έχουν μικρότερες ή μεγαλύτερες ανάγκες. Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει και η ηλικία. Σωστός ύπνος θεωρείται ο συνεχιζόμενος και μη ενοχλούμενος ύπνος. Ο ύπνος που υστερεί σε ποιότητα έχει επίπτωση σε μία σειρά δραστηριοτήτων του ανθρώπου, αλλά και σε μία παράμετρο η οποία σχετίζεται με την εμφάνιση και την υγεία: Τη ρύθμιση του σωματικού βάρους.

«Ένοχος» για την παχυσαρκία

Μελέτες έχουν δείξει ότι η μη κατάλληλη διάρκεια του ύπνου σχετίζεται με την αύξηση του δείκτη μάζας σώματος και της παχυσαρκίας. Το φαινόμενο αποδίδεται στο ότι ο ύπνος που δεν φτάνει τις επτά ώρες την ημέρα ενδέχεται να δεσμεύει την ευαισθησία του σώματος στην ινσουλίνη. Πρόκειται για την ορμόνη η οποία επιδρά στον μεταβολισμό, στη μυϊκή ενίσχυση και στην αποθήκευση του λίπους στο σώμα.

Ο κακός ύπνος «ενοχοποιείται» και για την αυξημένη αποδέσμευση της αυξητικής ορμόνης, η οποία επηρεάζει δυσμενώς την όρεξη και τις ενεργειακές ανάγκες. Οσοι κοιμούνται λιγότερο, φέρονται να έχουν μειωμένη έκκριση της ορμόνης λεπτίνη, η οποία σχετίζεται, επίσης, με την όρεξη και τις ενεργειακές ανάγκες. Οι ειδικοί συνδέουν τον ύπνο με την παχυσαρκία και με το εξής: Οσοι περισσότερο κοιμόμαστε, τόσο λιγότερο χρόνο διαθέτουμε για φαγητό! Είναι χαρακτηριστικό πως όσοι έχουν δυσκολίες στον ύπνο καταναλώνουν τρόφιμα πλούσια σε θερμίδες, όπως γλυκά και λιπαρά.